Promocja w Internecie cieszy się coraz większą popularnością. Jeszcze parę lat temu duże organizacje inwestowały przede wszystkim w reklamę w radiu czy telewizyjną. Obecnie ten trend ulega wyraźnym zmianom – duże firmy płacą więcej za promocję w Internecie niż w tradycyjnych mediach. Dlaczego tak się dzieje? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, omówmy najpierw tradycyjne typy reklamy.

Reklama tradycyjna to między innymi radio, telewizja i gazety. Radio, czy tego chcemy czy nie chcemy, cały czas traci na popularności. Nasi dziadkowie słuchali radia cały czas –w pracy, w mieszkaniu, w pracach na dworze czy poza nim. Po prostu każdy miał radio i z niego korzystał. Reklama w radiu miała wówczas bardzo duży sens – to zrozumiałe. Skoro dużo ludzi słuchało radia – to firmy płaciły za reklamę radiową. Jak jest dziś? Dziś niewiele osób słucha radia, młodzi ludzie używają Internetu, czy telewizji. Jeśli radio- to tylko żeby posłuchać muzyki, głównie przez Internet. Widać więc, że promocja w radiu traci na popularności i to całkiem zrozumiałe. Przejdźmy dalej – gazety. Gazety są jeszcze starsze aniżeli radio. Dzienniki, tygodniki, gazety o określonym profilu tematycznym – jeszcze kilkanaście lat temu było coraz więcej tytułów, coraz więcej ludzi czytało gazety. Obecnie trend jest spadkowy. Wydawcy gazet muszą szukać innych sposobów pozyskania klienta. Stąd zapewne coraz bardziej popularne są e-wydania, np. e-wydania dzienników, jak Fakt. Telewizja – jest ogrom kanałów lecz coraz mniej widzów
osób ogląda TV – wszyscy stawiają na Internet. Nawet telewizory nie służą jedynie do oglądania telewizji, a do oglądania filmów z płyt dvd, dysków przenośnych oraz Internetu – mamy przecież technologię smart TV.

Z drugiej strony jest Internet – do niego dostęp ma coraz więcej ludzi w naszym kraju. Nawet starsi obywatele Polski mają komputer albo telefon z dostępem do Internetu. Czy więc dziwić może, iż to Internet zyskuje popularność i promocja w Internecie cieszy się coraz większą popularnością? Z całą pewnością nie. Przez ostatnie kilkanaście lat widzimy wyraźnie, że Internet cieszy się ogromną popularnością. Gramy w sieci, czytamy w sieci, piszemy w Internecie, oglądamy w Internecie – to dla nas najważniejsze źródło rozrywki. Ale nie tylko – to również idealny sposób na zdobywanie wiedzy. Reklamodawcy to wykorzystują, reklama w Internecie jest ogromnie popularna, ponieważ trafia do wybranych odbiorców. Jeśli np. czytamy artykuły o zdrowiu, to zobaczymy reklamy leków, doktorów, suplementów diety. Jeżeli interesują nas gry komputerowe to trafi do nas reklama z kategorii rozrywka. To tak zwane targetowanie reklam. Idźmy dalej – nawet wpisując w Google jakieś frazy widzimy reklamujące się firmy – czy to dzięki systemowi Google Adwords czy na przykład poprzez usługi firm, które pozycjonują strony. Cóż to takiego? Pozycjonowanie stron internetowych to proces, dzięki któremu strona www widoczna jest wysoko w wyszukiwarce, np. Google. Zobrazujmy to konkretnym przykładem. Klient chce znaleźć kwiaciarnię z Warszawy, wpisuje kwiaciarnia warszawa i widzi konkretne obiekty. Pozycje układa Google, natomiast to agencje mają na niego wpływ. To na pewno ogromnie interesujące narzędzie marketingowe, z tej formy reklamy korzysta w dzisiejszych czasach bardzo duża ilość firm. To przecież nie może dziwić. Nie ma choćby najmniejszych wątpliwości, że reklama w sieci to przyszłość marketingu w sieci.

Leave your comment